به گزارش روابط عمومی سازمان فضای مجازی سراج مرکز گیلان، سجاد بازرگان، مسئول مرکز استانی سازمان فضای مجازی سراج در استان گیلان، از برگزاری طرح پایلوت «مکتب خانه سواد فضای مجازی» در دبستان دخترانه گوهرشاد رشت خبر داد و اظهار کرد: این طرح روز سه شنبه، ۷ اسفندماه در قالب اردوی یک‌روزه سواد فضای مجازی ویژه دانش‌آموزان، اولیا و مربیان دبستان گوهرشاد برگزار می شود.

وی با اشاره به اجرای سه مدل آموزشی در طرح مذکور، تصریح کرد: مدل اول ویژه دانش‌آموزان پیش‌دبستانی تا سوم دبستان، مدل دوم ویژه دانش‌آموزان چهارم، پنجم و ششم و مدل سوم ویژه معلمان، مربیان و اولیای دانش آموزان این مدرسه برگزار خواهد شد.

مسئول مرکز استانی سازمان سراج در گیلان با بیان اینکه در مدل اول سواد فضای مجازی در قالب نقاله‌گویی، داستان، شعر و طنز به دانش‌آموزان آموزش داده می ‌شود، گفت: دانش‌آموزان با داستان دختری به نام زهرا آشنا می‌شوند که دوستی او با عروسکش حنا به واسطه استفاده از تبلت خراب شده است.

بازرگان بازی و کاردستی و اهدای جوایز را از برنامه‌های جنبی مدل اول دانست و خاطرنشان کرد: مدل دوم تخصصی تر به حوزه سواد فضای مجازی ورود می‌کند و دانش‌آموزان در گام نخست با مقوله سواد آشنایی پیدا می کنند و یاد می گیرند که برای استفاده از هر ابزاری باید سواد استفاده از آن ابزار را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی به سواد فضای مجازی نیاز داریم، متذکر شد: در قالب این اردوی یک روزه به دانش‌آموزان مهارت های زندگی در زمینه روان شناسی آموزش داده می شود و سپس با آسیب های جسمی فضای مجازی مانند گردن درد و چشم درد و بی حس شدن انگشتان و خشکی چشم و سر درد و… آشنا می شوند.

فعال فرهنگی و رسانه ای گیلان ادامه داد: در مدل سوم معلمان، مربیان و اولیا با اصول زنجیره‌ای مدیریت رسانه در خانواده آشنا خواهند شد، زیرا همانگونه که کودکان نیاز به سواد فضای مجازی دارند، بزرگترها نیز باید آموزش برخورد با فضای مجازی را ببینند.

وی با اشاره به تقارن برگزاری اردوی یک روزه سواد فضای مجازی با روز مادر، از برگزاری همایش گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در مدرسه گوهرشاد خبر داد و خاطرنشان کرد: آمادگی داریم طرح «مکتب خانه سواد فضای مجازی» را در کلیه مدارس رشت و استان گیلان اجرا کنیم.