به گزارش روابط عمومی سازمان فضای مجازی سراج مرکز گیلان، همایش توسعه کسب و کار در فضای مجازی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در شهرستان آستارا برگزار گردید.

این همایش عصر روز یکشنبه 14 اسفند 1395 در محل سالن ولایت سپاه ناحیه این شهرستان با حضور رابطین و هسته‌های پژوهش کانون های فرهنگی هنری مساجد، اصحاب رسانه، فعالان انجمن اسلامی دانش آموزان و اعضای مجمع بسیج شهرستان آستارا برگزار شد.

مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در گیلان در این و در جمع فعالان فرهنگی بندر آستارا گفت: ترویج سواد فضای مجازی ضرورت امروز جامعه ماست.

سجاد ستوده، مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در گیلان عصر روز یکشنبه 14 اسفند در همایش کاربردی توسعه کسب و کار در فضای مجازی در محل سالن ولایت سپاه ناحیه این شهرستان با بیان اینکه ۷۵ درصد مردم ایران به شکل‌های مختلف از اینترنت استفاده می‌کنند، اظهار کرد: ۷۲ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال از شبکه‌های مختلف اجتماعی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی که متوجه این قشر از جامعه است، افزود: ۵۳ درصد جامعه حداقل عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند.

مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در گیلان تصریح کرد: متاسفانه ایرانیان به صورت میانگین ۴ تا ۹ ساعت در شبکه‌های اجتماعی به سر می‌برند.

ستوده ادامه داد: این مسئله در حالی است که سرانه استفاده از اینترنت در کشوری مانند سوئد چهار ساعت در هفته است.

وی به اهمیت فضای مجازی در جامعه و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این راستا اشاره کرد و افزود: ترویج موضوع سواد فضای مجازی در سطح کشور و در اقشار مختلف جامعه یک ضرورت است.

ستوده با بیان اینکه این بحث از سوی رهبر معظم انقلاب سفارش شده است، تصریح کرد: این تاکید و سفارش را می‌توان در بند هفتم پیوست حکم جدید انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی مشاهده کرد.

وی با تاکید بر حجم گسترده استفاده از فضای مجازی، اظهارکرد: فضای مجازی، همزمان آسیب‌ها، فرصت‌ها و مزیت‌های گسترده‌ای دارد که با شناسایی آنها می‌توان استفاده بهینه‌ای از این فضا انجام داد.

ستوده، آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی را در جامعه کنونی گسترده اعلام کرد و افزود: بخش عمده‌ای از آسیب‌های اجتماعی به تاثیرپذیری از فضای مجازی باز می‌گردد که توسعه موضوع سواد فضای مجازی می‌تواند در کاهش این آسیب‌ها موثر باشد.

وی اضافه کرد: فرهنگ سازی در حوزه سواد فضای مجازی کمک می‌کند به خوبی از ویژگی‌ها و نکات مثبت فضای مجازی استفاده کرده و آسیب‌های ناشی از آن را کاهش دهیم.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در گیلان با بیان اینکه باید از فضای مجازی به نفع ارزش‌های خود استفاده کنیم و این جزء با افزایش سواد فضای مجازی ممکن نیست، خاطرنشان کرد: یکی از قابلیت های فضای مجازی، رفتار سازی است.

وی با بیان اینکه اگر از فضای مجازی غافل شویم و نیروهای مومن این میدان را خالی کنند ضربه خواهیم خورد، افزود: برخلاف برخی که قائل به دوری از فضای مجازی هستند، ورود به فضای مجازی تکلیف است اما ورودی با دقت و با چشمان باز.

ستوده گفت: برای استفاده از فضای مجازی باید فرهنگ سازی شود و در این مسیر استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های دیداری، شنیداری، روزنامه ها و مجلات و نشریات بومی برای نهادینه شدن فرهنگ فضای مجازی ضرورت دارد.

گفتنی است، در همایش توسعه کسب و کار در فضای مجازی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، رابطین و هسته های پژوهش کانون های فرهنگی هنری مساجد، اصحاب رسانه، فعالان انجمن اسلامی دانش آموزان و اعضای مجمع بسیج شهرستان آستارا حضور داشتند.